Perkasa Iman seawal usia
Ilmu dan Islam tidak dapat dipisahkan. Hal ini
disebabkan umat Islam disuruh Allah untuk mengkaji rahsia alam semesta secara
sistematik. Malah lebih dari itu, Allah memuliakan golongan yang suka mengkaji
alam sehingga menggelar mereka sebagai Ulul Albab (Al-Quran: al-Ghasisyiah
17-20, al-Fussilat 53 dan al-Imran 190-191). Ulul Albab ialah golongan yang
menggunakan akal dengan sempurna untuk mengkaji sehingga mampu meletakkan
segala perkara pada perspektif yang betul.
Ransangan daripada ayat-ayat ini dan seumpamanya dalam Al-Quran melahirkan
ramai ahli sains dalam kalangan umat Islam. Para pengkaji sejarah menemui pelbagai
bukti yang mendakwa bahawa ketamadunan Islam menjadi perintis keilmuan yang
gilang gemilang antara abad kelapan dan ketiga belas, golongan ini membawa obor
budaya dan tamadun keseluruh dunia. Inilah
sebenarnya yang menjadi pemangkin kepada arus kemodenan di Eropah. Islam yang
menjadi satu cara hidup amat menekankan proses pendidikan. Elemen ini bukan
sahaja dinyatakan dalam ayat-ayat Al-Quran, malahan banyak dinyatakan dalam
Hadith dan Sunnah.
Pengkajian ilmu dalam Islam mempunyai matlamatnya. Imam
Al-Ghazali penyifatkan matlamat pendidikan unggul ialah untuk menguasai ilmu tentang Allah
(makrifatullah) yang menjurus kepada
mengabdikan diri kepada Allah serta mampu membentuk keperibadian mulia (uswatul hasanah). Idea ini turut
disokong oleh Imam Ibn Kathir yang mengatakan bahawa pendidikan bertujuan untuk mengagungkan Allah
serta meningkatkan pengabdian kepadaNya. Maka berikutan hal tersebut, para
ilmuan Muslim sedaya-upaya untuk menggunakan ilmu dengan penuh beretika dan
hikmah samada yang melibatkan dunia ataupun agama.
Namun konsep ilmu dalam Islam berbeza dengan yang diamalkan
di barat. Ilmuan di barat memisahkan dengan sains dari ketuhanan yang dikenali
sebagai sekularisme . Konsep sekularisme inilah
yang telah mendasari sistem pendidikan negara sejak dari zaman penjajahan.
Paradigma pendidikan yang mempunyai nafas sekular ini menolak konsep ketuhanan
ini menyebabkan kemerosotan intelektual Muslim sehingga mampu meruntuhkan akidah
dalam kalangan Muslim di negara-negara Islam terutama apabila berdepan dengan isu-isu sains dan teknologi.
Sejak 50 tahun kebelakangan, wujud gagasan Islamization of Knowledge yang diketengahkan oleh Ismail Rajhi Al-Faruqi yang disahut oleh profesional dan ulama Muslim. Bibit-bibit gagasan tersebut tersebar dan diintegrasikan dalam pelabagai wadah keilmuan. Mudah-mudahan usaha kami disini adalah jihad untuk melahirkan bukan sekadar Muslim, malahan Mu'minin yang hebat di dunia dan akhirat juga.
Comments
Post a Comment