Assalamualaikum
Akhirnya barulah berkesempatan untuk menulis. Kali ini,
tentang buku teks kbat darjah 1. Sebagai satu institusi yang berfokuskan
pendidikan pra-sekolah, alert dengan
perubahan-perubahan yang sedang berlaku disekolah amat penting untuk kami agar
anak-anak Iman Perkasa mampu sekurang-kurangnya bersedia dengan agenda
pendidikan ‘sebenar’ persekolahan.
KBAT- kemahiran berfikir aras tinggi sedang giat diinsert
dalam pelbagai media persekolahan. Gelombang ini bermula dengan brainstorming
serta lawatan penanda aras dalam kalangan ahli politik dan pentadbir tertinggi
kira-kira 5 tahun lepas. Diikuti perubahan format pentaksiran di sekolah,
penerapan melalui pelbagai seminar berfokus guru dan akhirnya kurikulum yang
diterjemah dengan cetakkan buku-buku teks yang baru.
Buku teks darjah satu, sudah ada tentang isi tersurat dan
tersirat? (Generasi kita belajar bila naik sekolah menengah)
Tuddiaaa.....
Lalu kita dengar kritikan dari ibu bapa serta pejuang
pendidikan prasekolah mengkritik oleh generasi yang diasuh dengan system KBKK-
kemahiran berikir kreatif dan kritis. Ditunding tu di Jepun begini dan begini,
nun di Jerman macam tu dan macam ni, lihat di Finland sangat gah lagi,
Singapura pula cenggini. Kalau dilihat secara kasar, ktitikan terbahagi kepada
dua- satunya menggesa supaya dikurangkan kandungan, kepadatan dan piawaian dan satu
lagi tingkatkan dengan pelbagai pilihan subjek bergantung kepada orientasinya
(biasanya yang berorientasikan timur lebih mahunakan peningkatan manakala barat
pula mahukan keluwesan). Asasnya ada pelbagai teropong yang mengkagumi
satu-satu pendekatan.
Kami melihat perubahan ini secara positif, terkejut namun
kami menyahut cabaran ini dengan kaedah kami yang tersendiri. TARBIYAH pada
akhlak dan akal. Keduanya selari dan seiring. Benar, ada anak-anak yang cekap
dalam satu aspek dan perlukan asuhan dalam yang lain, kami bentuk secara
individu dan berkumpulan.
Berbalik pada buku teks itu. Adakalnya laungan kritikan
hanya menyebabkan flip-flop. Tekanan yang diberikan rakyat marhaen perlu
disahut oleh pentadbir yang menagih undi. Yang akhirnya jelas pada perubahan
demi perubahan tanpa satu pun inisiatif menunjukkan hasil nyata sebab belum
sempat kukuh dalam jangkamasa yang singkat. Malahan, scenario flip-flop ini
meruntun jiwa pemikir pendidikan serta pihak yang bersungguh-sungguh mentafsir
idea kepada bentuk praktikal seperti buku teks itu tadi. Jesteru sebagai pihak
yang berada dalam luar lingkungan sekolah, kita harus mainkan pernanan untuk
melengkapi anak-anak mengikut acuan kita.
Kalau kita mahukan pembentukan akhlak keagamaan sokonglah
dari rumah, kalau mahukan anak—anak yang mempunyai minda yang artistic carikan
guru muzik serta seni, begitu juga jika mahu anak mahir ict, ambil inisiatif
untuk mengajar dan jika mahukan anak-anak yang lantang berbicara, kan banyak
kelas seumpama itu.
anak kita, acuannya juga kita..
Disclaimer: sebagai pihak yang terlibat secara langsung
dalam dunia prasekolah; saya kurang gemar dengan idea kiasu untuk mensibukkan
anak-anak dengan urutan kelas demi kelas dan lebih sukakeberadaan dirumah
bersama keluarga. Namun, semua kita ada preference sendiri; saya hormati ruang itu. Timbalan antara ruang
masa, tuntutan mencari rezeki, keseimbangan membahagi tanggungjawab, konflikdan
cabaran dalam setiap keluarga tentunya unik dan berbeza; maka prioritynya juga
berbeza.
Comments
Post a Comment