Allah nilai kita

Nilai... nilai...nilai...

Agak bercelaru bila diperhatikan beberapa perkara yang melingkari dunia pendidikan semasa peringkat sekolah. PENILAIAN.. sejak ledakan bom keputusan PISA beberapa tahun lepas yang amat mendukacitakan, kerajaan seolah-olah kabut untuk perbaikinya. Seperti sudah menjadi darah daging dalam system persekolahan, gesaan dan tekanan diberikan kepada pihak sekolah untuk me’latih-tubi’kan soalan-soalan seiras PISA sekadar untuk menaikkan ranking Negara dalam penilaian antarabangsa itu. Soalan yang bersifat pen dan kertas (exam-oriented) itu menggasak pemikiran aras tinggi (HOTS- high order thinking skills) lah pulak. Latih tubi untuk tajamkan HOTS? Bolehke?

Keliru juga, dalam satu ruangan penilik (bukan pemikir ya), mendesak system pendidikan berasaskan peperiksaan di ubah. Lalu dilaungkan dengan pelbagai konotasi negative. Jumud, tidak menyeluruh, tradisi, tak cukup alaf 21.. dan lagi, dan lagi, dan lagi... sebagai maklum balas, wujudlah penilaian berasaskan sekolah yang dikatakan menuntut mata, telinga, mata akal dan mata hati guru sendiri untuk me’nilai’ pelajarnya. Maka, dengan mencedok pelbagai teknik yang digunakan dipelbagai Negara maju (jepun, finland dsbg) maka wujudlah teknik penilaian tersebut. Dengan anjakan yang itu, seluruh warga sekolah pula digerakkan untuk membina satu khutub khannah untuk menyimpan semua bahan bukti (rekod-rekod kesemua pelajar) dan melengkapkan diri dengan menjadikan diri-sendiri supaya bersifat neutral untuk menilai pelajar. Maka, penilaian ini bersifat subjektif, mengukur bukan sekadar akal dan kemahiran, malahan ketahap perilaku (behaviour evaluation).

Tahniah-tahniah. Walaupun bermacam isu melingkari dua hal tersebut, namun yang pasti langkah proaktif tersebut telah sedikit sebanyak mendesak perubahan.

Tapikan...

Sebagai individu Muslim....

Teknik apa yang Allah nilai kita ya?

Summative ke, formative ke? Cognitive, psikomotor dan behaviour ke? Standardized atau relative?


Asasnya, Allah ciptakan manusia dalam keadaan fitrah asal yang suci tanpa dosa. Jadi starting point semua manusia adalah standard/sama sahaja. Namun terdapat variasi pada rupa fizikal, bangsa, keturunan, genetic (penyakit, jenis darah, kecacatan dsbg). Disini wujud perbezaan dasar manusia yang banyak sekali akan membentuk personality diri.

Kemudian, pembentukan behaviour ditentukan norma dan agama (norma masyarakat, ibu bapa dan penjaga, media dsbg; dan agama bersifat ritual dan spiritual). Didikan awal ini diletakkan oleh Allah kepada dewasa yang mengelilingi anak itu. Masih dalam keadaan suci, kerana penilaian Allah bermula apabila anak mencapai akil baligh. Maha Alim, Allah mulakan manusia memikul tanggungjawab diusi pre-teen, bukan seawal bayi atau selewat 18 tahun lepas SPM. 

Penilaian Allah bermula bila mencapai usia akil baligh... Yang diukur adalah amalan berserta niat (yang berserta niat ini berlaku selepas akal kita membuat pertimbangan),mahupun tidak (tanpa niat ini sebenarnya yang tertanam dalam menda separa sedar kita). Dan ya, amalan setiap masa. Kaedah ukuran adalah dengan catatan dosa dan pahala. Pahala dan dosa pula ada ratingnya. Macam dosa besar seperti syirik dan pengkelasannya; atau disebut juga pahala yang ada pemberatannya contoh  bila dilakukan pada waktu tertentu macam baca al-quran di malam lailatul qadr. Atau jelas; puasa SEBULAN dibulan ramadhan, nilaian SECUPAK beras untuk zakat fitrah. Ni bolehlah dianalogikan dengan penilaian standard yang mengikut skema tertentu, pemberatan tertentu.

Ada pula penilaian yang relative. Relative kepada sifatnya yang terdahulu. Seperti orang yang mencari ilmu dan mengamalkannya. Perbaiki amalan ibadah dari tahun ke tahun. Dalam aspek ini agak sukar untuk kita fahami. Ada yang agak senamg untuk mengamalkan ibadah sebab dididik sejak kecil, ada yang mengambil satu usaha yang keras untuk melakukan ibadah, kerana tidak biasa dengan amalan sedemikian.

Malahan, lebih kritis amaun tidak semestinya selari dengan nilaian. Contoh bila bersedekah dengan amaun yang banyak tapi tiada nilai disisi Allah jika disertakan dengan takbur, riak dan sombong.
Ada juga yang default/format. Yang ni special. Macam yang melakukan taubat nasuha atau menganut Islam. Kan Allah hapuskan dosa lalu. Malahan, ambil wudhu pun boleh hapuskan dosa kecil*kan.

Semua yang diatas adalah behaviour evaluation. Cognitive, dan psikomotor- Allah tak kira ke?
Kira juga... sebab tulah, orang yang berilmu diangkat darjat dia, jika Allah kehendaki. Ilmu bermanfaat kan boleh dijadikan saham yang berterusan nilainya. Pun bertitik tolak dari hati. Psikomotor pun sama, skil-skil yang digunakan untuk meraih redha Allah kan banyak pahalanya. Allah kan MAHA ADIL.

Malahan, Allah juga meletakkan spesifikasi khusus. Contoh, macam mana seorang yang berstatus tertentu boleh guna short-cut pula (bukan short cut kat siratul mustakim, sekadar gunakan bahasa komersial sahaja). Status anak, isteri, suami, alimin, pemerintah, orang yang kaya, da’i, guru, ibubapa, hufaz, anak yatim* ada pengkaedahan khusus yang jika mahu.  Contohnya, Allah menuntut anak supaya taat kepada ibubapa melebihi berperang jihad fisabilillah*.

Keputusan penilaian Allah pula akhirnya mencapah kepada 2 (dikotomos)- syurga atau neraka. Allah telah memilih kita untuk dilahirkan sebagai Muslim, dan mudah-mudahan Allah memberikan husnul khatimah juga kepada kita.

kalau kita dok kalut dengan exam time sekolah dulu-dulu.... awat tak kalut dengan penilaian Allah yang dah start lama dah ni.. time out nanti lagu mana?

catatan- saya tidak memetik mana-mana hadith kerana ilmu secetek saya tidak layak memberikan perkaitan antara kedua disiplin ilmu hadith dan penilaian moden. mohon rujuk yang berkaitan. 

Comments