Berimaginasi
Satu bahan bacaan yang komprehensif.. penulisan Naquib
Al-Attas tentang true and comprehensive education in Islam...
Termenung menghayati itipati falsafah beliau yang
merungkap pelbagai bahan dengan sangat hikmah..
Lalu... terfikir...
Apakah sebenarnya yang anak saya perlukan untuk masa
depannya?
Sebelum berimpian, berangan dan berada dalam
lompongan fantasi tahap infiniti, roll dulu apa yang generasi kita
alami...
Hampir 15 tahun bergelumang dalam dunia pendidikan- bermula dengan prasekolah (satu tingkap kecil
pada dunia akedamik dan asas agama), dan seterusnya
akedamik+peperiksaan+keputusan (berulang dan terus berulang), sekali sekala ada
sukan dan kegiatan kokurikulum... jumpa bahasa alien dalam add math, jumpa
perinsip dalam sains (tanpa sedar semua itu ‘kesempurnaan ciptaan Allah pada
kadaranNya- bak kata Dr Daniel dalam Halaqah; kiamat ia pasti datang), terkesima dalam pelbagai bahan bacaan di
perpustakaan tanpa kira penulisnya, bersosial dan beraktiviti dalam kelompok
umur setara; sama batch),pertandingan
demi pertandingan dan mengenggam sijil-sijil pencapaian... dan lagi? Ermm? Urrr???
Dan mungkin, di university- banyak kebenaran ter’faham’; dengan
pemikir hebat memang tiada berguru galang gantinya
Dan dalam life university (hidup sebenar- dunia
pekerjaan, perkahwinanan, anak-anak) baru sedar apa yang sedang berlaku....
‘kalaulah boleh klik balik- reset button...’
(nauzubillah, jangan aku terfikir begini semasa penghitunganMu kelak)
Berada dalam kasut seorang ibu, ada agenda yang besar...
sedar atau tidak, ada satu peluang kedua untuk perbaiki diri bermula kembali
dari kelahiran atau setepatnya pra-sekolah... mengajar asas kepada anak, dan
ya... ingatan kembali kepada asas dan setepatnya format balik diri.. (ok, kalau
tak faham, put it aside: yang ni adalah monolog)
Soalan... apakah yang anak saya perlukan?
Masihkan relevan bahasa, bila ayat singkatan menjadi
perbualan maya?
Masih relevankah mathematic kompleks bila kalkulator,
atau prompt software mengambil alih kemahiran manusia?
Bagaimana dengan living skills; menjahit, memasak,
bertukang... perlu lagikah bila ronbot dan computer mengambil alih tugas
manusia?
Sukan dan persatuan? Manusia kini bersosial melalui
gadjet dan ‘padang permainan’kini terletak pada skrin yang terhubung di seluruh
dunia..
Atau sejarah yang mencatatkan anekdot zaman dulu, yang
berlalu dengan santapan masa?
Masih relevankan pemilihan ‘course impian’ dan ‘kerjaya
impian’ didasarkan kepada slip spm?
................ hmmm................
Yang pasti- menjadi hafiz adalah kekuatan yang sangat
besar sebelum melangkah kepada taddabbur dan menjadikan Islam sebagai addin...
agar menjadi jatidiri Muslim yang jitu.
Yang pasti- taalim yang dikukuhkan dengan tarbiyah adalah
asset pembentukan ta’dib perlu menjadi
pojok sokongan yang utuh pembentukan adab islaminya; adab merujuk kepada
al-insan al-kuliyy (Muhammad saw)- kerana diakhirat sana seseorang dinilai
secara individu. Maksudnya mengamalkan sunnah, deni dan hanya demi mengikut
jalan kekasihMu Allah
Yang pasti- sukan dan aktiviti persatuan elemen utama
pembentukan diri sebagai pembentukan fizikal yang sihat dan pembentukan akhlak
dalam masayarakat
Bahasa melambangkan ketertiban budi, worldview malahan
sangat dituntut baginda rasul. Masih relevan, Allahu Alam... namun Al-Quran itu
sendiri satu naskah yang perlukan pemahaman bahasa yang sangat dalam.
Makanya- barulah terpraktik ilmu+amal =adab
Bagaimana jika santapan ilmu dilakukan secara ‘customize’?
Ya... belajar apa sahaja... subjek seperti sekolah tapi
dalam ruang lingkup custom- bermula dari exploration(asas) sehingga enrichment(kompleks)
mengikut acuan yang dikehendaki... acuan fleksible mengikut upaya anak...
subjektif ni..
Macam pendidikan di Finland atau italy?ermm...bukan
juga... kerana ‘play’ pada usia pre-teen mungkin diraikan di Barat, tapi
bukankah usia emas itu sewajarnya diberikan input yang boleh membentuk rohani
sehingga mampu membuat keputusan dengan memerhatikan tanda Allah pada sains,
matematik, waima sejarah.
Atau kaedah mentorship. Ramai ulama yang lahir dengan
mendedikasikan diri dengan ilmu- menjadi tukang ‘pegang beg’ tok guru, menjadi
supir ilmuan, jadi bodyguard ahli perniagaan yang tawaddu’...
Kalau buat macam ni, baru ada reset button- boleh join
dengan anak mulakan balik semuanya tapi dari kacamata ‘re-cognition’- pemahaman
semula. Mudah-mudahan, Insya Allah~
Macam terlalu berimaginasi?
Hahaha... berimagnasi tak perlu bayar....
Comments
Post a Comment