Pendidikan awal keusahawanan

Pastinya,  pendidikan mempunyai satu peranan yang sangat besar. Pertama untuk membina generasi yang mampu beradaptasi dengan persekitaran yang baik merangkumi kekuatan dalaman (rohani), perkembangan fizikal serta kawalan emosi. Dan ia berlaku dengan membina kemampuan anak-anak untuk memahami keadaan dan mengenalpasti  pola persekitaran.
Keduanya untuk membina kemampuan pembuatan keputusan dan menyelesaikan masalah (decision making and problem solving). Yang kedua ini menuntut inovasi. Kedua-duanya adalah seimbang dan diharmonikan dalam proses pelajaran dan pembelajaran. Dan yang terbaik, keseimbangan ini dapat digarap dengan baik melalui pendidikan keusahawanan yang dilaraskan agak sesuai dengan usia emas mereka. Di Iman Perkasa, pendidikan keusahawanan adalah salah satu kaedah yang mampu mendorong anak-anak  untuk mereka dan berinovasi (create and innovate).
Maka, gabungjalin kedua  kepentingan ini dilakukan dengan program-program seperti Mini Project Young Entrepreneurs yang berakhir dengan acara kemuncak Entrepreneurship Day. Pendidikan keusahawanan sebegini adalah salah satu kaedah untuk mengembangkan potensi anak-anak untuk mereka dan berinovasi dengan semangat explorasi yang sangat tinggi serta menerima cabaran secara positif. Ia membuka ruang untuk mengintegrasikan konsep nombor, pengiraan, wang secara matematik kepada satu struktur sosial harian untuk pembentukan adab dan sahsiah yang praktikal seperti membeli belah. Untuk merealisasikannya menuntut mereka untuk brainstorming, merancang, membina ruang niaga dan membahagikan tugasan personel sehinggalah menjadi satu ruangan role-play proses jual-beli dan customer service
Seronok? Malahan lebih dari itu. Biarlah gambar berbicara.. Ada yang menjadi ‘Mail’ yang lantang mempromosikan barang dagangan, ada senyum malu melayan client, ada yang teragak-agak dengan congakan dan kiraan, ada pula yang melatah bila tersilap... Ada yang sangat teliti dengan susun atur dan kekemasan lot mereka.Yang pasti, mereka belajar ilmu yang penting diluar darjah. 



Kami di Iman Perkasa mengambilkira aspek ini dengan proaktif dan positif. Tak wajar anak-anak diajar seperti haiwan circus (baca sebagai kaedah Pavlov). Latih tubi yang menekan mindda dan jasad, rotan dengan teknik yang salah, ganjaran berbentuk fizikal dengan kekerapan yang menjemukan dan meletakkan anak dalam keadaan stress? NO.. NO.. NO... Tidak sama sekali. Disini, kami menyahut dengan semangat apabila dunia pendidikan awal kanak-kanak kini memberikan perhatian yang serius kepada perkembangan yang mementingkan fitrah anak kecil yang flexible namun sangat sensitive. Aktif, namun responsive.
Kami percaya, pembentukan adab dan didikan yang sebegini menanamkan sifat jujur, bertanggungjawab, sensitive serta mudah-mudahan kelompok anak-anak yang mampu berdaya saing secara sihat. Mudah-mudahan, adalah anak-anak Iman Perkasa yang mampu memacu ekonomi Negara dengan menjadi usahawan-usahawanita yang alim dan beriman. Amiiiinn.....
Nanti bila dah jadi orag hebat dalam ekonomi Negara (atau dunia).. Masa tu jangan lupa kami ya...


Comments