Pendidikan awal keusahawanan
Pastinya, pendidikan mempunyai satu peranan yang sangat
besar. Pertama untuk membina generasi yang mampu beradaptasi dengan
persekitaran yang baik merangkumi kekuatan dalaman (rohani), perkembangan
fizikal serta kawalan emosi. Dan ia berlaku dengan membina kemampuan anak-anak
untuk memahami keadaan dan mengenalpasti
pola persekitaran.
Keduanya untuk membina kemampuan
pembuatan keputusan dan menyelesaikan masalah (decision making and problem solving). Yang kedua ini menuntut
inovasi. Kedua-duanya adalah seimbang dan diharmonikan dalam proses pelajaran
dan pembelajaran. Dan yang terbaik, keseimbangan ini dapat digarap dengan baik
melalui pendidikan keusahawanan yang dilaraskan agak sesuai dengan usia emas
mereka. Di Iman Perkasa, pendidikan keusahawanan adalah salah satu kaedah yang
mampu mendorong anak-anak untuk mereka
dan berinovasi (create and innovate).
Maka, gabungjalin kedua kepentingan ini dilakukan dengan
program-program seperti Mini Project
Young Entrepreneurs yang berakhir dengan acara kemuncak Entrepreneurship Day. Pendidikan
keusahawanan sebegini adalah salah satu kaedah untuk mengembangkan potensi
anak-anak untuk mereka dan berinovasi dengan semangat explorasi yang sangat
tinggi serta menerima cabaran secara positif. Ia membuka ruang untuk
mengintegrasikan konsep nombor, pengiraan, wang secara matematik kepada satu
struktur sosial harian untuk pembentukan adab dan sahsiah yang praktikal seperti
membeli belah. Untuk merealisasikannya menuntut mereka untuk brainstorming, merancang, membina ruang
niaga dan membahagikan tugasan personel sehinggalah menjadi satu ruangan role-play proses jual-beli dan customer service.
Seronok? Malahan lebih dari itu. Biarlah
gambar berbicara.. Ada yang menjadi ‘Mail’ yang lantang mempromosikan barang
dagangan, ada senyum malu melayan client,
ada yang teragak-agak dengan congakan dan kiraan, ada pula yang melatah
bila tersilap... Ada yang sangat teliti dengan susun atur dan kekemasan lot mereka.Yang pasti, mereka belajar ilmu yang penting diluar darjah.
Kami di Iman Perkasa mengambilkira
aspek ini dengan proaktif dan positif. Tak wajar anak-anak diajar seperti
haiwan circus (baca sebagai kaedah Pavlov). Latih tubi yang menekan mindda dan
jasad, rotan dengan teknik yang salah, ganjaran berbentuk fizikal dengan kekerapan
yang menjemukan dan meletakkan anak dalam keadaan stress? NO.. NO.. NO... Tidak
sama sekali. Disini, kami menyahut dengan semangat apabila dunia pendidikan
awal kanak-kanak kini memberikan perhatian yang serius kepada perkembangan yang
mementingkan fitrah anak kecil yang flexible namun sangat sensitive. Aktif,
namun responsive.
Kami percaya, pembentukan adab dan
didikan yang sebegini menanamkan sifat jujur, bertanggungjawab, sensitive serta
mudah-mudahan kelompok anak-anak yang mampu berdaya saing secara sihat. Mudah-mudahan,
adalah anak-anak Iman Perkasa yang mampu memacu ekonomi Negara dengan menjadi
usahawan-usahawanita yang alim dan beriman. Amiiiinn.....
Nanti bila dah jadi orag hebat dalam ekonomi Negara (atau
dunia).. Masa tu jangan lupa kami ya...
Comments
Post a Comment